Brunstig häst VS nyttig övning

Jag är fast besluten om att Oprah, under detta år, ska både kännas samt prestera bättre än vad hon någonsin gjort tidigare! Det ska synas på resultatlistan – om hon nu får vara frisk. Vilket jag självklart hoppas. Jag ska göra mycket för att stärka henne samt lägga in en ny växel med bra människor runtom oss. Detta år måste få bli vårt, jag vill så gärna det.

I alla fall så har hon börjat brunsta. Usch, hon bli alltid så skänkeldöv och långsam i reaktionerna. När hon inte gick på munkpeppar så mådde hon psykiskt och fysiskt dåligt under brunsten. Jag kunde inte rida henne eftersom hon bara stod och hängde med huvudet ner mot marken. Det var jättesynd om henne! Men tack vare munkpepparn(som givit fantastiskt resultat) kan jag numera rida henne under perioden. Dock är hon såklart lite annorlunda, men hon känns bättre både fysisk och mentalt när hon fått röra på sig lite – Som i dag när jag red henne i ridhuset… Till en början var hon otroligt burkig och loj, och det tar emot att pressa henne. Men jag vet att hon mår bättre av det. Efter tio minuter släppte hon igenom och blev positiv igen. Och jag minns förr, för flera år sedan när jag hade min ”period”(mens). Då mådde jag också vääääääldigt dåligt. Men det som hjälpte mig var motion. Då försvann smärtan, men det var tungt i början innan det släppte… Tack och lov så slipper jag skiten, haha! Så skönt! Men jag tror Oprah känner på samma sätt. När hon aktiverats så börjar smärtan(eller vad det nu är) att släppa – och hon kan då prestera.

Vi upprepade en övning som en riktigt duktig och meriterad westernryttare en gång lärde mig:
Galopp på fyrkantsspåret – halt – rygga ca tre steg – bakdelsvändning tills du bytt varv – galoppfattning.

Denna övning ska du kunna göra med halvlånga tyglar då fokuset ska ligga på hästens egenbalans och styrka. Hästen ska bära sig helt själv i en lång och låg form, med tyngdpunkten på bakdelen och med en höjd rygg. Du ska även rida så samlat som möjligt.

Detta är vääääääldigt nyttigt att göra emellanåt! Oprah lossar riktigt bra och gör denna övning toppen efter några repetitioner. Övningen är bra för oss som bor på slätten… Det vill säga vi som inte har några backar att träna rumpa i, haha! Men men, för att Oprah inte skulle tröttna på övningen så galopperade jag henne över bommar och ett litet kryss. Så i morgon blir det ingen cavaletti, istället får hon gå ett lite lättare pass i paddocken. Hon blev väldigt trött i dag nämligen. Övningen är jobbigare för dem än vad man tror! Jag kan försöka fixa en film där jag berättar om hela grejen sen, längre fram :)

LIN_0877

LIN_0902

blogstats trackingpixel
Comments 2
  • Anonym

    Vill nog vara anonym i frågan så du inte tar min fråga negativt. Men du skriver att du slipper mensen om jag läste rätt. Har du gjort något speciellt eller är det något som har hänt. Varför jag frågar är för jag skulle med inte vilja ha mens. Förlåt för min fråga och vet att den är kanske för privat.

    Reply

    • Linn Strelin Post author

      Jag har p-stav och tillhör den procenten som slipper mens tack vare det preventivmedlet. Tyvärr är det ju inte alla som får den ”biverkningen”, utan som istället kan få kraftiga/oregelbundna blödningar. Så det är väldigt individuellt…

      Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Follow on Bloglovin
Menu Title